Boodschap van Carrefour: Let op krimpflatie

21-9-2023

In hun supermarkten waarschuwt Carrefour met oranje bordjes voor 'shrinkflation', ofwel 'krimpflatie'. Met deze actie wil de supermarkt haar klanten bewust maken van de verkapte manier van prijsstijgingen doorvoeren door leveranciers.

'Het volume van dit product is gedaald en de effectieve prijs die de leverancier in rekening brengt is gestegen' staat op de oranje bordjes bij 26 producten in de schappen bij Carrefour, aldus de BBC. Het Franse supermarktketen Carrefour wil hiermee niet alleen de klanten informeren, maar zoals aangegeven door Stefen Bompais, een van de managers van Carrefour, wil de supermarkt ook druk uitoefenen op de leveranciers om hun prijsbeleid te overwegen.

In de winkel staan de bordjes bij producten van Nestle, PepsiCo en Unilever, van Lindt chocolade tot een fles Lipton Ice Tea.

Wat is krimpflatie?

Heb je laatste tijd het idee dat er minder koekjes of vaatwastabletten in een verpakking zitten dan voorheen? Dat kan best kloppen. Bij krimpflatie wordt, veelal bij producten in supermarkten, de verpakking kleiner of de inhoud van een product minder, terwijl de prijs niet evenredig daalt. In periodes van inflatie kunnen leveranciers deze manier gebruiken om kostenverhogingen door te voeren, zonder dat de prijs die je voor een product betaalt duurder lijkt. Effectief kan je met je budget wel minder kopen.

Het is goed om bij het boodschappen doen hier rekening mee te houden, eventueel kun je kiezen voor een alternatieve huismerk of een andere merk. Let bij het vergelijken van producten altijd op het aantal stuks of inhoud in liters.

Bronnen: BBC, RTL Nieuws

Meer berichten zoals deze